[유통관리론] 마케팅믹스와 유통경로 관리
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- 목차
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1. 제품과 유통경로관리
1)제품의 특성
2)제품수명주기와 유통전략
3)유통경로와 포지셔닝
2.촉진과 유통경로관리
1)Pull전략과 Push전략
2)제조업체의 중간상촉진
3)중간상의 촉진활동
3.가격결정과 유통경로관리
1)가격과 유통경로 기능
2)가격할인의 유형
3)가격변화가 경로구성원에게 미치는 효과
- 본문내용
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2.촉진과 유통경로관리
1) Pull전략과 Push전략
① 풀 전략
-최종소비자들을 대상으로 촉진활동을 하여 이 소비자들로 하여금 중간상(특히 소매상)에게 자사제품을 요구하도록 하는 전략
② 푸쉬 전략
-중간상들을 대상으로 판매촉진 활동을 수행하여 그들이 최종소비자에게 적극적인 판매를 하도록 하는 전략
③ 풀 전략과 푸쉬 전략의 병행
2) 제조업체의 중간상촉진
① 중간상광고
② 협동광고
③ 중간상촉진
④ 인적판매
3) 중간상의 촉진활동
① 광고
② 인적판매
③ 샘플
④ Display
<Case 12-2>
“I just can’t get these guys to feature our new fresh pasta products the way they should,” remarked Alice DeMarco, a product manager for a major manufacturer that had ventured into the new growth field of fresh refrigerated foods. Fresh pasta was to be one of the company’s key products in its effort to build the fresh food product category. The “guys” DeMarco referred to were store managers for a regional supermarket chain. They were not using the manufacturer’s carefully planned display with special signs to feature the fresh pasta. Instead, they had simply stacked up the pasta in the refrigerator case next to the eggs and milk in most of the stores. This had been going on for more than five weeks, and the new fresh pasta line had not done well. DeMarco blamed the poor results on lack of retailer promotional support.
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