초등영어교육의 이론

  • 등록일 / 수정일
  • 페이지 / 형식
  • 자료평가
  • 구매가격
  • 2019.05.14 / 2019.05.14
  • 100페이지 / fileicon ppt (파워포인트 2003)
  • 평가한 분이 없습니다. (구매금액의 3%지급)
  • 800원
다운로드장바구니
Naver Naver로그인 Kakao Kakao로그인
최대 20페이지까지 미리보기 서비스를 제공합니다.
자료평가하면 구매금액의 3%지급!
이전큰이미지 다음큰이미지
본문내용
PART I. 초등 영어 교육의 이론
제 1장 초등 영어 교육
영어 교육의 필요성
영어과 교육과정의 변천과 초등 영어 교육
초등 영어 교육의 세계적 추세
초등 영어 교육의 과제
*
1. 영어 교육의 필요성
지구어로서의 영어(English as a Global Language: EGL)
영어 사용자의 세 유형 (Kachru, 1985)
Inner Circle
Outer Circle
Expanding Circle
영어 교육의 필요성
*
2. 영어 교육의 필요성
영어과 교육과정의 변천
초등 영어 교육의 정당성
Age and Second Language Acquisition(SLA)
Biological Consideration
“The Critical Period Hypothesis”
- critical period: a biologically determined period of life when language can be acquired more easily and beyond which time language is increasingly difficult to acquire
- in SLA ‘classic’ argument: a critical point for SLA occurs around puberty, beyond which people seem to be relatively incapable of acquiring a second language(L2)
- in order to examine this issue, we need to look the followings:
*
2. 영어 교육의 필요성
초등 영어 교육의 정당성
Age and Second Language Acquisition
Neurological Considerations
- lateralization of the brain
- different aspects of second language optimally learned at different age
- right-hemisphere participations: the role of the right hemisphere in SLA
Cognitive Considerations
cognitive differences between children and adult language acquisition
- children: not yet in formal operational stage
- lateralization hypothesis: adult: dominance of the left hemisphere
- children: amazingly tolerant of cognitive ambiguities
- L1 children’s practice and repetition: not rote learning but meaningful learning(contextualized and purposeful)
*
2. 영어 교육의 필요성
초등 영어 교육의 정당성
Age and Second Language Acquisition
Affective Considerations
- at puberty the inhibitions are heightened with critical physical, cognitive, and emotional changes
- language ego
- children’s ego: growing, flexible until puberty -> new language: no threat to the ego
Linguistic Considerations
- the interference of first language(L1) to second langauge(L2): adult > children
*
2. 영어 교육의 필요성
초등 영어 교육의 정당성
1) 앞에서 언급된 학문적 배경 + 2) 정치/사회적 이유: 지구어로서의 영어의 중요성, 국가/사회/개인의 필요
초등 영어 교육에 대한 반대 논거
여러분의 견해는?
*
3. 초등 영어 교육의 세계적 추세
초등 영어 교육의 실시 형태
초등학교에서의 외국어(Foreign Language in the Elementary School: FLES) 교육 프로그램
몰입학습 프로그램(Immersion Program)
외국어 경험(Foreign Language Experience: FLEX) 프로그램
각국의 초등 영어 교육 현황
우리나라 초등 영어 교육의 성과와 과제
*
PART I. 초등 영어 교육의 이론
제2장 Communicative Competence and Language Acquisition Theory
Communicative Competence
Language Acquisition Device(LAD) & Critical Period Hypothesis
First Language(L1) Acquisition Theory
Second Language(L2) Acquisition Theory
*
I. Communicative Competence
Language form(structure/grammar)
meaning(function)
Chomsky(1965)
Competence vs Performance
Competence: ‘linguistic competence’(grammatical competence)에 국한
Hymes(1972)
Competence: ‘communicative competence’로 확대
-> the rules of grammar + the rules of use (appropriateness)
*
Example: p. 25-26
*
I. Communicative Competence
Canale & Swain (1985): 제2언어 교육관점에서 ‘communicative competence’를 정의
Components of ‘Communicative Competence’
Grammatical competence
Discourse competence
Sociolinguistic competence
Strategic competence
Intercultural Communicative Competence
*
2. Language Acquisition Device and
Critical Period Hypothesis
아동의 모국어 습득 현상을 설명하기위한 가설
Language Acquisition Device(LAD) 이론(Chomsky, 1965)
linguistic LAD grammatical input (Universal Grammar) competence
In order to be able to explain the child’s mastery of L1 in such a short time despite the highly abstract nature of the rules of language, we can assume that there exist innate properties(LAD)
*
2. Language Acquisition Device and
Critical Period Hypothesis
아동의 모국어 습득 현상을 설명하기위한 가설
The Critical Period Hypothesis (Lenneberg, 1967)
- critical period: a biologically determined period of life
when language can be acquired more easily and beyond
which time language is increasingly difficult to acquire
- in SLA: ‘classic’ argument-a critical point for SLA occurs
around puberty (twelve or thirteen), beyond which people
seem to be relatively incapable of acquiring a second
language
- in order to examine this issue, we need to look at the
followings: neurological, cognitive, affective, linguistic
aspects
*
3. First Language(L1) Acquisition
Acquiring a first language means that the speaker can control the five aspects of the language
Phonology
Vocabulary
Grammar
Discourse
Socio-linguistics
*
영어교재: p. 1-2/ p. 5-6
*
3. First Language(L1) Acquisition
Language Acquisition Theories
Behaviorist theory
Stimulus - response - reinforced - then conditioned(habitual)
Nativist theory
Language acquisition-innately determined, born with a genetic capacity(LAD)
Interactionist(Functional) theory
Linguistic behavior is goal-oriented
Interaction with other people plays an important role in language development
The important role of the learning environment
*
4. Second Language(L2) Acquisition
Second Language Acquisition Hypothesis
The Simplified Input Hypothesis
Krashen(1980)’s Five Hypothesis
Acquisition and Learning
Monitor Hypothesis
Natural Order Hypothesis
The Comprehensible Input Hypothesis
Affective Filter Hypothesis
The comprehensible output Hypothesis(Sw
자료평가
    아직 평가한 내용이 없습니다.
회원 추천자료
  • [외국어교육] 초등학교, 중등학교 영어교육
  • 초등학교영어교육 현황1) 7차 초등 영어 교과과정의 주안점2) 교과 과정 분석(3) 초등학교 영어 교육의 문제점1) 학교수업시간의 부족 2) 어휘 학습 절대 부족 3) 초 중등 영어교육의 연계성 결여 4) 영어교사의 부족한 자질과 교과연구 노력 부족 5) 원어민 영어교사 수의 부족 2. 대안 및 개선방안(1) 행정적 지원(2) 교사 교육 개선1) 학교 현장과의 연계2) 영어능력 제고 방안3) 교사교육의 효과 제고 방안(3) 이중언어이론의 적용Ⅲ. 중등학교 영

  • [영어교육]조기 영어교육의 미래
  • 영어 습득의 사회 문화적 요인­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ 42. 영어 조기 교육의 정의와 개관2.1) 영어 조기 교육의 정의­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ 42.2) 한국 영어 조기 교육의 개관 및 현황­­­­­­­­­­­­­­­­ 42.3) 초등 영어 교육의 성격과 목표­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ 52.4) 외국의 조기 영어 교육의 시작 연령­­­­­­­­­­­­­­­­ 73. 영어 조기 교육의 찬성론3.1) 언어학 측면 - 이론적 배경­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ 73.2) 심리

  • 웹기반 초등영어 교과서 개발 모형
  • 웹기반 초등영어 교과서 개발 모형 목차1. 서론2. 초등영어 교과서의 제작 및 구성 기저로서 교육과정 방향 제안3. 제 8차 초등영어교과서 구성의 이론적 배경과 선행 연구4. 웹 기반 영어 교과서 활용의 특성과 장점5. 웹기반 초등영어교과서 제작 연구의 그 내용 구성6. 결론7. 평가 1. 서론 웹기반 초등영어 교과서 개발의 필요성7차 교육과정부터 국정 1종의 초등영어교과서 사용교과서란 교육과정을 구현하는 가장 강력한 도구이며 자료정보

  • 초등학교 영어교육 의문제점과 그 개선방안
  • 영어를 학교에서 교육하지 않는 나라는 세계에서 단 한 나라도 없으므로 국제어라 하기에 거의 손색이 없는 언어임은 주지의 사실이다. 그러므로 우리 나라도 영어 교육의 강화 방안으로 중학교에서 시작하던 영어 교육을 초등 3학년으로 앞당긴 취지와 동기는 십분 이해된다. 그러나 본고에서는 우선 초등학교의 영어 교육 과정을 살펴보고 거기에서 나타나는 문제점과, 외국의 최신 언어교육이론과 경향을 참고로 하여 조기 영어 교육의 선행 조건과,

  • 초등학교 영어교육의 문제점과 그 개선 방안
  • 영어를 학교에서 교육하지 않는 나라는 세계에서 단 한 나라도 없으므로 국제어라 하기에 거의 손색이 없는 언어임은 주지의 사실이다. 그러므로 우리 나라도 영어 교육의 강화 방안으로 중학교에서 시작하던 영어 교육을 초등 3학년으로 앞당긴 취지와 동기는 십분 이해된다. 그러나 본고에서는 우선 초등학교의 영어 교육 과정을 살펴보고 거기에서 나타나는 문제점과, 외국의 최신 언어교육이론과 경향을 참고로 하여 조기 영어 교육의 선행 조건과,

사업자등록번호 220-06-55095 대표.신현웅 주소.서울시 서초구 방배로10길 18, 402호 대표전화.02-539-9392
개인정보책임자.박정아 통신판매업신고번호 제2017-서울서초-1806호 이메일 help@reportshop.co.kr
copyright (c) 2003 reoprtshop. steel All reserved.