셰익스피어 맥베스(MAC BETH) Act 3작품분석

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목차
I-1 Act 3작품분석


I-2 Act 3 Scene 1의 분석과 이해


I-3 Act 3 Scene 2의 분석과 이해


I-4 Act 3 Scene 3의 분석과 이해


I-5 Act 3 Scene 4의 분석과 이해


I-6 Act 3 Scene 5의 분석과 이해


I-7 Act 3 Scene 6의 분석과 이해


I-8 Act 3 Scene 7의 분석과 이해


II 참고문헌





III. 연구를 마치며...

본문내용
SCENE I. Forres. The palace.

Enter BANQUO
BANQUO
Thou hast it now: king, Cawdor, Glamis, all,
As the weird women promised, and, I fear,
Thou play'dst most foully for't: yet it was said
It should not stand in thy posterity,
But that myself should be the root and father
Of many kings.
(Ⅲ, ⅰ, 5-6)

Macbeth는 자신을 Banquo와 견주어 열등하고 초라한 존재로 여기며 두려워 한다. 이러한 두려움은 공포를 낳고 의혹을 가져오는 것이다.
자신을 Caesar곁에 있는 무력한 Antony로 여기며, Banquo의 자손들로 이어지는 왕위를 위해 자신이 인자한 Duncan왕을 암살하여 명부에도 오를 끔찍한 죄를 저질렀는가, 깊은 회한에 빠진다.
Macbeth는 이제 자신속의 인간성을 잃고, 왕으로서의 인자함이나 덕망과는 거리가 먼, 살인마로 변모하는 것은 이상의 제반사정보다 두려움과 의혹에서 배태된 공포에 연유하고 있다. 특히 Banquo에 대한 두려움은 잇달은 살인과 폭정을 가져오는 극악한 인간의 표본이 되고 있다. Macbeth는 타인을 살해함과 동시에 자신속의 인간을 함께 죽이고 있다.

If there come truth from them--
As upon thee, Macbeth, their speeches shine--
Why, by the verities on thee made good,
May they not be my oracles as well,
And set me up in hope? But hush! no more.
(Ⅲ, Ⅰ, 1-10)

이와 같이 맥베스가 왕이 되는 동시에 뱅쿠오는 자신의 후손이 왕이 될 것을 기대한다. 그러나 맥베스와 마찬가지로 뱅쿠오도 정당한 왕위 계승자가 아니라는 점에서 분명히 반역을 통해서만 그 예언이 성취될 것을 알고 있으며, 따라서 뱅쿠오의 기대는 결국 왕권의 전복에 대한 기대인 것이다. 뱅쿠오도 맥베스를 사로잡았던 “공중에 그려진 단검”(the air-drawn dagger.〔Ⅲ, ⅳ, 21〕)과 같은 환상에 사로잡혀 있으며, 단지 예언이 성취되는 순서를 기다리고 있었을 뿐, 범죄성을 내포하고 있다는 점에서 맥베스와 전혀 다르지 않다. 오히려 Macbeth의 자료인 Holished's Chronicles에서는 그러한 면이 더욱 강조된다. 실제 Holished's Chronicles에서 뱅쿠오는 맥베스의 공모자였고 그 결과 권력을 얻은 인물이다.

Sennet sounded. Enter MACBETH, as king, LADY MACBETH, as queen, LENNOX, ROSS, Lords, Ladies, and Attendants

MACBETH
Here's our chief guest.

LADY MACBETH
If he had been forgotten,
It had been as a gap in our great feast,
And all-thing unbecoming.

MACBETH
To-night we hold a solemn supper sir,
And I'll request your presence.

BANQUO
Let your highness
Command upon me; to the which my duties
Are with a most indissoluble tie
For ever knit.

MACBETH
Ride you this afternoon?

BANQUO
Ay, my good lord.

MACBETH
We should have else desired your good advice,
Which still hath been both grave and prosperous,
In this day's council; but we'll take to-morrow.
Is't far you ride?

BANQUO
As far, my lord, as will fill up the time
'Twixt this and supper: go not my horse the better,
I must become a borrower of the night
For a dark hour or twain.

MACBETH
Fail not our feast.

BANQUO
My lord, I will not.

MACBETH
We hear, our bloody cousins are bestow'd
In England and in Ireland, not confessing
Their cruel parricide, filling their hearers
With strange invention: but of that to-morrow,
When therewithal we shall have cause of state
Craving us jointly. Hie you to horse: adieu,
Till you return at night. Goes Fleance with you?

BANQUO
Ay, my good lord: our time does call upon 's.

MACBETH
I wish your horses swift and sure of foot;

참고문헌
셰익스피어 극의 초자연적 요소와 이분법적 상상력의 극복 - 한국외국어대학교 대 학원 / 김명주

Macbeth의 자아인식 과정에 대한 연구 - 상명여자대학교 대학원 / 이영초

Macbeth에 나타난 외관과 실재의 괴리연구 - 영남대학교 교육대학원 / 홍지영 2002

Macbeth에 나타난 인간의 욕망과 비극적 파멸 - 강릉대학교 교육대학원 / 최민아
2005

해체론적 관점으로 본 Macbeth ; 언어를 중심으로 - 한국외국어대학교 대학원 / 김정이

Macbeth에 나타난 성서의 영향 - 계명대학교 교육대학원 / 윤은희 2004

Macbeth의 비극성에 관한 연구 - 대불대학교 / 류승희

햄릿과 멕베스에 나타난 비극적 인식 연구 - 강릉대학원 / 최지연 2002

Macbeth의 Lady Macbeth 연구 - 서울산업대학교 산업대학원 / 박진옥

Macbeth의 비극의 특징

Macbeth에 나타난 Imagery 연구

Macbeth에 나타난 마녀 이데올로기

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