Foreign debt 외채문제

  • 등록일 / 수정일
  • 페이지 / 형식
  • 자료평가
  • 구매가격
  • 2010.08.27 / 2019.12.24
  • 34페이지 / fileicon hwp (아래아한글2002)
  • 평가한 분이 없습니다. (구매금액의 3%지급)
  • 2,800원
다운로드장바구니
Naver Naver로그인 Kakao Kakao로그인
최대 20페이지까지 미리보기 서비스를 제공합니다.
자료평가하면 구매금액의 3%지급!
이전큰이미지 다음큰이미지
목차
1. Introduction

2. Foreign debt management

1) Risk management

2) Managing external debt using sustainability indicators


3.External Debt Management in Korea

1)History of external debt management in Korea

Ⅱ. The 1979-80 Debt Crisis:

Ⅱ-2. Management of and Recovery from the 1979-80 Crises

Ⅲ. The 1997-98 Capital Account Crisis

Ⅲ-1. Investment Boom Fueled by Foreign borrowing

Ⅲ-2. Bursting of the Investment Bubble

Ⅲ-3. Management of and Recovery from the 1997-98 Crisis

a. The IMF Bailout

b. Exchange Rate Depreciation and Openness

c. Favorable External Environment

d. Macroeconomic Policy Adjustments

4. Recent external debt management in Korea


5. Examples of dept problem countries

1) Argentina

2) Southern Europe countries (Greece, Spain, Portugal)

6. Proposal for Greek crisis

<References>


본문내용
2) Managing external debt using sustainability indicators

External debt management involves balancing resource mobilization and deployment as well as orderly repayment of future obligations. For sustainable debt management, policy makers need to project accurate debt dynamics that are sensitive to the way the current account deficits are being financed. If borrowed resources are not used productively, external borrowing can result in severe debt servicing difficulties. Debt management authorities therefore need to focus on efficient allocations of capital in sectors generating proper returns, and should effect monitoring to determine whether the borrowed resources are being used to improve the country’s production
capacity so that future obligations are serviced.
There is no rule of thumb for determining whether a country’s debt level is sustainable. For an accurate projection on debt sustainability, several indicators should be assessed simultaneously in a forward-looking way. It should be noted, also, that debt sustainability analysis has to be country-specific, with consideration of the country’s debt history, the level of sovereign ratings and the degree of development in the financial sector and capital markets.

3.External Debt Management in Korea

1)History of external debt management in Korea

Ⅰ. 1960-70: Korea has a reputation for being one of the fastest developing countries in the world, experiencing rapid growth since 1963. Real GNP grew at an average annual rate of 9.0 percent between 1963-93. As a result, Korea's status changed from an underdeveloped country in the 1960s to an upper mid-level developing country in the 1990s. It is well known that foreign debt and the government's active economic policy played an important role in her economic growth. Korea's successful pursuit of an
참고문헌
:Adrian Salbuchi.(2006), How to solve Argentina's Recurrent Foreign Debt Crises: Proposal for a long term Solution http://www.globalresearch.ca

:European commission(2009 Autumn), European Economic Forecast, European Economy, http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/publication16055_en.pdf

:Rebecca M. Nelson, Paul Belkin, and Derek E. Mix. 2010. CRS: Greece’s Debt Crisis: Overview, Policy Responses, and Implications. http://www.fas.org/sgp/crs/row/R41167.pdf

:Sayuri Shirai(2004), Recent Trends in External Debt Management Practices, Global Governance, and the Nature of Economic Crises, Keio University, Japan

:William Pesek(2010), Greece ought to learn lessons from Korea in overcoming crisis, http://www.koreaherald.com/business/Detail.jsp?newsMLId=20100510000498

:Yung Chul Park(2005), A Tale of Two Crises: Korea’s Experience with External Debt Management 1979-80 and 1997-98, Seoul National University

:http://www.unescap.org.

:http://www.economywatch.com

:http://www.imf.org/external/pubs/ft/scr/2009/cr09244.pdf

:http://www.nytimes.com/2010/05/04/business/global/04peseta.html?ref=business


자료평가
    아직 평가한 내용이 없습니다.
회원 추천자료
  • 국가 채무와 그리스
  • 외채무 상환에 필요한 외화유동성이 충분하여 국가신인도 위험은 낮은 편이다. 경상수지 흑자는 GDP의 1.5%로 OECD 선진국의 0.8% 적자나 G20 개도국 1.4% 흑자보다 커서 대외채무 상환에 필요한 외화가 꾸준히 국내로 유입되고 있어 2010년 3월말 기준 2723.3억 달러로 세계 6위 수준을 유지하고 있다. 따라서 정부는 국가채무에 대한 우려에 대해 걱정할 수준이 아니라는 입장을 취하고 있다. 그러나 이러한 국가채무의 산정 방식에 있어서의 문제점이 있다는 지

  • [국제무역환경론] 미국의 재정 확대 정책과 세계 경제에 대한 영향
  • 문제로 부각됨에 따라 부시 행정부 1기의 기조에 배치되는 방향으로 전환 될 수 있다. 우선 현재의 재정 확대를 통한 경기부양책은 뚜렷한 대안의 부재로 지속될 것으로 예상되나 쌍둥이 적자폭의 완화를 위해 통상 및 환율 정책이 보다 적극적인 모습을 나타낼 전망이다. 이러한 재정확대를 통한 경기 부양책은 단기적으로는 경기활성화를 통한 미국경제 성장에 긍정적 역할을 할 것이나, 중장기적으는 이자율 상승이 예상되어 투자, 소비 그리고 이자

  • [해외직접투자] 외국인직접투자와 경제자유구역
  • 문제로 기업들이 국내 투자환경에 대한 확신을 갖기 어렵다는 점을 말한다. 이것의 이유로 정부 정책의 불확실성을 꼽았다. 따라서 성공적인 외국인 투자유치를 위해 정부는 일관된 태도로 정책을 집행하고 경제상황을 통제해야 할 것이다. 지금까지 경제자유구역의 성공적 운영을 위한 외국인 직접투자 유치전략과 과제를 살펴보았다. 3개 경제자유구역이 경쟁적으로 투자유치를 하기 보다는 각 경제자유구역의 특성에 맞는 전략적 산업을 유치하는

  • [국제경영] `피자헛`의 브라질 진출전략
  • 문제가 있었다.1999년 1월에 현실은 다시 무너졌다. 가장 최근의 불미스러운 일은 연방정부의 부채를 삭감 하려했으나, Minas Gerais의 주지사는 이를 거절하여 연방 정부의 부채 통제 능력에 상당한 의심을 초래하는 것이었다. Minas Gerais의 주지사인 Itomar Franco는 Cardoso가 헤알정책을 수립하였던 시간에 대통령 이였던 Collors에게 비난을 가하였다. 1999년 1월 Cardoso는 선거에서 Franco에게 패배하였다. As noted in Figure 10.3, however, the one-time devaluation of the real did not

  • 해외직접투자에 대한 새로운 평가
  • 노력 및 해당 국가의 정부에 의한 투자활성화정책도 중요하지만 궁극적으로는 해외직접투자는 시장원리에 의해 이루어진다고 볼 수 있다. 그리고 해외직접투자(foreign direct investment)를 영의 화게임(zero-sum game)으로 보느냐 아니면 정의 화 게임(positive-sum game)으로 보느냐에 투자의 관건이 달려 있다고 볼 수 있다. 위에서 본 표는 아직도 상존하는 다국적기업(MNCs)의 활동에 대한 자유주의적 시각과 급진주의적 시각의 차이점을 잘 보여주고 있다.

사업자등록번호 220-06-55095 대표.신현웅 주소.서울시 서초구 방배로10길 18, 402호 대표전화.02-539-9392
개인정보책임자.박정아 통신판매업신고번호 제2017-서울서초-1806호 이메일 help@reportshop.co.kr
copyright (c) 2003 reoprtshop. steel All reserved.