[경영전략] The Music Industry in the Age of the Internet -From Napster to Apple`s iPod(애플 아이팟 사례)
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- 목차
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Q1) Do the Big Five music recording companies have market power? If so, where does this power come from? Was this market power starting to erode prior to the arrival of Napster?
Q2) Does file sharing technology over peer-to-peer networks have the characteristics of a disruptive technology? What are the implications of this technology for the market power and growth prospects of established music recording companies? How might this technology, including variations developed by established music companies, disrupt the industry?
Q3) How did Shawn Fanning come up with the original idea for Napster? What does this tell you, if anything, about the birth of entrepreneurial organizations? Was Fanning an insightful business thinker or an accidental entrepreneur?
Q4) In retrospect, what mistakes did Napster make? How might things have been done differently?
Q5) Do you think the business model proposed by Hank Barry was potentially viable? What flaws can you see in it? How might it be improved?
Q6) What explains why Apple was successful with the iPod?
Q7) 이 사례가 주는 가장 중요한 implication은?
- 본문내용
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Q1) Do the Big Five music recording companies have market power? If so, where does this power come from? Was this market power starting to erode prior to the arrival of Napster?
가격 설정 능력을 Market Power의 핵심으로 정의한다면, 5개의 대형음악레이블들은 분명Market Power를 가진다. 가격 설정 능력이란 ‘목표이익가격결정법’보다는 ‘원가가산가격결정법’을 사용할 수 있는 것으로써 소비자가 원하는 가격보다는 자신들의 이익을 우선하는 가격으로 시장 가격을 설정할 수 있는 것이다.
이런 가격 설정능력은 음반산업의Value Chain에 대한 직접적 영향력을 토대로 설명할 수 있는데 핵심활동인 가수의 발굴, 앨범 제작, 유통, 판매 및 마케팅과 지원활동인 인적자원 관리, 제작 기술, 기획, 재무 전반에 있어서 강한 힘을 가지고 있기 때문이다.
가수의 발굴에서 판매에 이르기까지 흔히 말하는 ‘대박’을 치는 앨범을 만들어 내기 위해서는 성공가능성이 적고 그에 따른 다양한 유통망, 콘서트나 뮤직 비디오 등의 홍보 채널을 확보하기 위한 많은 자금을 필요로 한다. 또한 앨범 판매에 있어서 실패하더라도 다른 앨범 제작을 꾸준히 할 수 있는 탄탄한 재무적 구조를 보유하고 있어야 하는 것은 물론이다. 따라서 ‘Napster Launching’ 이전의 상황으로 봤을 때 5개의 대형음악 레이블의 가격 설정 능력은 강할 수 밖에 없으며 이들의 Market Power는 잠식되기 보다는 오히려 점차 확대될 것이라고 볼 수 있다.
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