[전략경영] Deageo plc case

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목차
Executive summary

Q1: Which of the general environment segments discussed in Chapter 2 are most relevant to Diageo plc? What are the main opportunities and threats affecting the company? (2점)

Q2: Apply Porter’s Five Forces Model to the wine industry to determine the attractiveness of wine industry. Given this analysis, what would you recommend to Diageo? (2점)

Q3: What are Diageo's tangible and intangible resources? Which of these resources will be crucial in competition in the premium wine industry? Does Diageo have a sustainable competitive advantage in premium wine?

Q4: Implement a SWOT analysis.

Q5: What are the business-level and corporate-level strategies being pursued by Diageo in the premium wine market? Do the current strategies appear appropriate for the challenges facing this company in premium wine?


본문내용
지속가능한 경쟁우위 : 지속가능한 경쟁우위를 위해선 희소성과 가치를 제공해야 하며 모방하기 어렵고 대체가능성이 없어야 한다. 이 모든 조건을 충족시켜주진 못하지만 디아지오의 M&A능력과 국제 판매와 유통경험은 그들의 역사적인 경험과 특별한 능력에 의한 것이다. 때문에 지속가능한 경쟁우위의 요소로서 작용 할 수 있다고 본다.
Q4: Implement a SWOT analysis.
강점 : 거대한 포도농장 소유, 유통경험이 풍부, 뛰어난 M&A능력, 다수의 상위 브랜드
Diageo는 Napa vally와 캘리포니아 남쪽 연안에 위치한 대규모 포도농장을 통해 고품질 와인의 필수요소인 포도를 원활하게 공급받을 수 있다는 강점을 갖고 있다. 또한 뛰어난 M&A능력을 바탕으로 Seagram을 인수하는 데 성공하였으며, 그 결과 전 세계에 걸친 풍부한 유통 경험을 갖게 되었고, 다수의 상위 브랜드를 보유하게 되었다. 특히 와인 산업의 특성상, 고품질 와인을 생산하는 소규모 와인 업체의 인수, 다수의 브랜드와 유통경험을 가진 거대 복합 기업과의 합병이 성장과 Market Share에서 중요한 의미를 갖는 만큼, 뛰어난M&A능력은 그들만의 강점이라고 할 것이다.
약점 : 집중화된 차별화가 이루어지지 않음, 여전히 높은 재정적 · 운영 레버리지
Diageo는 프리미엄 와인에 집중하고 있지만, 아직까지 차별화가 제대로 이루어진 와인 브랜드가 없다는 약점을 가지고 있다. 또한 M&A의 흔적인 높은 재정적·운영 레버리지 또한 약점이라고 할 수 있다.
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