셰익스피어 King Lear(리어왕) Act 4작품분석

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목차
I-1 Act 4작품분석


I-2 Act 4 Scene 1의 분석과 이해


I-3 Act 4 Scene 2의 분석과 이해


I-4 Act 4 Scene 3의 분석과 이해


I-5 Act 4 Scene 4의 분석과 이해


I-6 Act 4 Scene 5의 분석과 이해


I-7 Act 4 Scene 6의 분석과 이해


I-8 Act 4 Scene 7의 분석과 이해


II 참고문헌


III.연구를 마치며...


본문내용
King Lear | Act 4, Scene 1

SCENE I. The heath.

Enter EDGAR
EDGAR
Yet better thus, and known to be contemn'd,
Than still contemn'd and flatter'd. To be worst,
The lowest and most dejected thing of fortune,
Stands still in esperance, lives not in fear:
The lamentable change is from the best;
The worst returns to laughter. Welcome, then,
Thou unsubstantial air that I embrace!
The wretch that thou hast blown unto the worst
Owes nothing to thy blasts. But who comes here?

Enter GLOUCESTER, led by an Old Man

My father, poorly led? World, world, O world!
But that thy strange mutations make us hate thee,
Lie would not yield to age.

Old Man
O, my good lord, I have been your tenant, and
your father's tenant, these fourscore years.

GLOUCESTER
Away, get thee away; good friend, be gone:
Thy comforts can do me no good at all;
Thee they may hurt.

Old Man
Alack, sir, you cannot see your way.

GLOUCESTER
I have no way, and therefore want no eyes;
I stumbled when I saw: full oft 'tis seen,
Our means secure us, and our mere defects
Prove our commodities. O dear son Edgar,
The food of thy abused father's wrath!
Might I but live to see thee in my touch,
I'ld say I had eyes again!

Old Man
How now! Who's there?

EDGAR
[Aside] O gods! Who is't can say 'I am at
the worst'?
I am worse than e'er I was.

Old Man
'Tis poor mad Tom.

EDGAR
[Aside] And worse I may be yet: the worst is not
So long as we can say 'This is the worst.'

Old Man
Fellow, where goest?

GLOUCESTER
Is it a beggar-man?

Old Man
Madman and beggar too.

GLOUCESTER
He has some reason, else he could not beg.
I' the last night's storm I such a fellow saw;
Which made me think a man a worm: my son
Came then into my mind; and yet my mind
Was then scarce friends with him: I have heard
more since.
As flies to wanton boys, are we to the gods.
They kill us for their sport.

Kent는 그 답이 ‘star'로 Edgar는 ‘gods’로 에드먼드는 'NATURE'를 들고 있으나, 가장 절망적인 대답은 GLOUCESTER의 대답이다.
이것은 인간과 신의 관계에 대한 가장 부정적인 견해라 할 수 있다. 왜냐하면 그것은 리어의 질문인 ‘Is man no more than this?'(3.6 100-1)에 대한 분명한 대답으로 해석 될수 있기 때문이다. 이러한 대답에서 인간의 나약함, 덧없음을 통해서 인간이 위치하고 있는 부조리적 상황을 엿볼 수 있다. 그렇다면 GLOUCESTER로 하여금 이런 대답을 하게 만든 원인은 무엇인가? 그것은 그가 느낄 수 있었던 존재의 공포이며, 그가 처한 상황에서 살아남는다는 일이 얼마나 두려운가를 분명하게 깨닫게 한다. 그는 신을 저주하지 않으려고 Dover의 절벽으로 간다. 아이러니컬 하게도 dover의 절벽은 본 작품에서 매우 상징적인 이미져리를 지닌다. 그것은 Jan kott가 지적한것 처럼 ’있기도 하고 없기도 한 절벽‘이다. 우리의 상상 속에서는 분명히 그려볼수 있지만 실제 무대위 에서는 단지 배우들의 흉내내는 동작으로만 알 수 있는 평지에 불과하다. 그러나 그것은 항상 우리의 발밑에 존재하는 공포의 절벽이다. 공포의 이미져리인 dover의 절벽은 보편적인 인간의 운명을 상징하고 있다고 말할 수 있다.

EDGAR
[Aside] How should this be?
Bad is the trade that must play fool to sorrow,
Angering itself and others.--Bless thee, master!

GLOUCESTER
Is that the naked fellow?


참고문헌
햄릿의 해체비평적 해석 - 경상대학교 대학원 / 안상태 2002

햄릿과 황제연산군에 나타난 복수의 유형과 죽음의 수용 - 경상대학교 대학원 /
박한미 2001

햄릿의 다원적 해설 - 단국대학교 교육대학원 / 강은실

햄릿에 나타난 비극적 요인연구 - 군산대 교육대학원 / 김성일

셰읷스피어 비극의 여성상 - 한림대 대학원 2001

햄릿의 비극적 인식 연구 - 강릉대 교육대학원 2002

햄릿에 나타난 죽음의 양상 - 동국대 교육대학원 / 박은진 2006

햄릿과 멕베스에 나타난 비극적 인식 연구 - 강릉대학원 / 최지연 2002


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