[노사관계론] Wengart Aircraft 사례

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목차
CASE QUESTION
CASE ANALYSIS FORM
Ⅰ. Problem
Ⅱ. Cause
Ⅲ. System affected
Ⅳ. Alternatives
Ⅴ. Recommendations
본문내용
** CASE QUESTION

1. Identify the driving and restraining forces toward acceptance of the TQM program at the top management level.

- Driving Forces: 외부로부터의 품질에 대한 압박
이해관계자들의 배당금에 대한 책임, 의무, stock bonuses
- Restraining Forces: top management사이의 의견충돌, TQM Program에 대한 불충분한 정보와 열의 부족

2. What are the driving and restraining forces of accepting the TQM program at the line worker level? Are the forces different from those at the top level?

- Driving Forces: 컨설턴트의 동기부여, 변화에 대한 외부압력
- Restraining Forces: 불충분한 정보-TQM에 대한 다양한, 자의적인 해석과 정의
일방적인 수직하향의 의사전달, 규범에의 순종과 복종

3. Evaluate the way top management communicated the change program to the lower levels.

TQM Program에 대한 VP Production의 일방적인 전달로 plant manager들은 미흡한 정보만을 얻게 됐고 이는 자의적인 해석을 통한 서로 다른 견해를 갖게 만들었다. 결국 상호간의 불충분한 의사소통으로 시행된 TQM은 그 Goal 자체도 통합적으로 수립되지 못했고 이는 계층갈등, 노사 갈등을 불러 일으켰다.

4. What was the vision of Wengart communicated by the president and other managers?

Wengart사는 전투기제조업체로서 업계2위이지만 품질불량률이 높아 매출은 7위이다. 따라서, 품질불량률을 높이라는 권고를 여러 차례 받았으며 이에 품질제고를 통한 회사 이익의 증대를 회사의 vision으로 제시하였다.

5. If you were an OD consultant to Wengart’s top management, what would be your recommendations for implementing the TQM program?

우선 TQM에 대한 충분한 교육과 트레이닝이 필요할 것이다. 정확한 이
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